Bijna 9 jaar geleden, in maart 2009, begon ik als Direct Marketing Coördinator bij Omnilevel. Ik heb deze job jarenlang heel graag gedaan: er zat variatie in, ik had veel verantwoordelijkheid, toffe collega’s en dicht bij huis.
Maar na 5 à 6 jaar geraakte ik stilaan uitgekeken op mijn functie: de variatie werd routine, de verantwoordelijkheid werd een last en de toffe collega’s verlieten één voor één het bedrijf.
Tijdens mijn evaluatiegesprek in 2014 legde ik dit op tafel en vroeg ik de zaakvoerder om een breder takenpakket. Ik wou er graag nog ‘online marketing‘ en ‘sales support‘ bijnemen om het creatieve aspect binnen mijn job op te krikken. Maar helaas, het was niet mogelijk…
Intussen geraakte ik meer en meer uitgekeken en gefrustreerd in mijn job, maar ik geraakte moeilijk uit deze vicieuze cirkel omwille van 2 redenen:
- Er was de economische crisis die vrij lang duurde waardoor bedrijven weinig of geen nieuw personeel aanwierven.
- Als ik dan voor een interessante job op gesprek mocht gaan, kreeg ik nadien steeds te horen dat mijn opzegtermijn van 3 maand véél te lang was. Geen enkel bedrijf wou zo lang wachten en ik heb hier zeker begrip voor.
Mijn ontslag = mijn redding
Op woensdag 22 maart 2017 rond 11.15u werd ik plots naar de vergaderzaal geroepen. Het heeft exact 2 milliseconden geduurd tot ik besefte waarover het zou gaan: ik werd ontslagen!
Het ontslaggesprek was achteraf gezien nogal vreemd. Het ging er heel luchtig aan toe en ik voelde me als het ware opgelucht. Naast de formele mededelingen, officiële documenten en allerlei wettelijke verplichtingen werd er regelmatig gelachen en geleuterd.
Ontslagen? Wat nu…? Ha, nu niks!
Ik moest mijn opzegtermijn van 5 maand en 13 weken uitdoen, maar had recht op een sollicitatiedag per week. Dus nog tot het einde van 2017 zat ik ‘safe‘. Ik had me voorgenomen om eerst van mijn citytrip in Praag te genieten, in juni kwam er nog een weekje Malta aan, tijdens de zomervakantie heeft solliciteren ook weinig zin en in september lag Port de Soller nog op mij te wachten. Dus ik nam me voor om pas in september echt actief op zoek te gaan naar een nieuwe job, om dan idealiter in oktober of november te kunnen beginnen bij een nieuwe werkgever… Achteraf gezien leek dit wel een enorme gok, maar ok: I did it!
Een nieuwe droomjob
Begin september, net voor voor ik naar Port de Soller vertrok, zag ik een aantrekkelijke vacature: “Marketing & Communicatie verantwoordelijke” bij Delta-Temp. Een uitgebreide, gevarieerde marketingfunctie, on- & offline communicatie, newsletters, grafisch ontwerp, websitebeheer, enz… net wat ik zocht!
Van bij het eerste gesprek voelde ik al dat het goed zat: de functie-omschrijving op zich, het product (HVAC), de sector, de toekomstige collega’s, de sfeer, de bedrijfsmentaliteit,…
Daarna volgde nog een 2de gesprek met de zaakvoerder en de week erna tekenden we onze arbeidsovereenkomst. Dankzij mijn ontslag heb ik een tegenopzeg van max. 4 weken te doen en binnen anderhalve week, op 30 oktober 2017, begin ik dus bij Delta-Temp : wish me luck!